Onderzoek toont aan dat 95% van ons gedrag onbewust is. Als friturist is het dus slim om het onderbewustzijn van klanten te laten spreken. Dit zou zelfs een positief effect op de omzet kunnen hebben. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

1. Prikkel de zintuigen

Het gerecht laten zien, bijvoorbeeld op een foto, kan de verkoop ervan tot wel 25% doen stijgen. Daarnaast hebben geuren een invloed op klantengedrag. Een aangename geur zorgt er namelijk voor dat mensen graag in jouw zaak verblijven. Voor een eetruimte is het een goed idee om gebruik te maken van geuren die natuurlijk aanwezig zijn.

Ook de muziek is belangrijk: hoe langzamer de muziek, hoe langer klanten blijven hangen. Klassieke muziek zorgt ervoor dat mensen meer uitgeven, bekende muziek geeft mensen het gevoel dat ze minder lang moeten wachten. Uit onderzoek blijkt tot slot dat de temperatuur van belang is: de ideale temperatuur is tussen de 20 en 23 graden. Als er veel decoratie aanwezig is, ervaren mensen de temperatuur als warmer.

 

2. Maak het gemakkelijk

Neem de menukaart en de prijsborden eens onder de loep. Vaak staan de prijzen helemaal rechts van de pagina of het bord. Op die manier staan alle prijzen onder elkaar en kunnen  klanten heel eenvoudig vergelijken. Hierdoor kiezen klanten soms iets dat goedkoper is in plaats van iets waar ze echt zin in hebben. Een gemakkelijke oplossing hiervoor is om de prijs direct achter het product te plaatsen. Vermeld de prijzen bij voorkeur zonder euroteken, want dat teken activeert het pijngebied in de hersenen.

 

3.  Verkort de wachttijd

Als de klant in jouw zaak aanwezig is, wil je ‘m natuurlijk onmiddellijk helpen. Dat lukt niet altijd, dus maakt je de wachttijd best zo aangenaam mogelijk. Dat kun je doen door leuke muziek af te spelen – de top 100 doet het altijd goed – of een tof filmpje over snacks te laten spelen op een tv-scherm.

 

4. Bevestig de keuze

Positieve bevestiging is een simpel trucje om klanten gelukkig te maken. Als een klant ziet dat 1000 klanten voor hem hetzelfde nemen, voelt hij zich gesterkt in zijn keuze. Een andere truc is om te adverteren met beperkte aanbiedingen of limited editions. Klanten vinden het geen fijn idee dat ze misschien een kans mislopen, en kiezen dan liever het product dat geadviseerd wordt.

no-background